Blog: De (nabije) toekomst van ROM - blik op het nieuwe kennisdocument

Anne van NETQ Healthcare blogt

Kort geleden publiceerden wij het nieuwe whitepaper “Routine Outcome Monitoring: op naar 2025”. Sinds de dag van de release is het kennisdocument al vele malen gedownload. Voor de ontwikkeling ervan hield mijn collega interviews met toonaangevende spelers uit het GGz-veld en ervaringsdeskundigen. Wat ik daaruit persoonlijk heel interessant vond is dat veel zorginstellingen bezig zijn met initiatieven die ertoe bijdragen dat de cliënt steeds meer – en op verschillende manieren – betrokken wordt bij de eigen behandeling en ROM-rapportages. Zo stellen behandelaars echte specifieke cliëntrapportages op en stellen ze deze beschikbaar via het cliëntportaal. Ook is er een toenemende wens van cliënten om inzage te krijgen in benchmarkgegevens en roepen zij op tot meer transparantie.

 

Beter kiezen door vergelijken ROM-resultaten

Als je ooit mentale zorg nodig hebt en je hebt de mogelijkheid om te kiezen waar je deze zorg ontvangt, dan kan ik mij heel goed voorstellen dat inzicht in geanonimiseerde behandeluitkomsten per GGz-instelling een belangrijk instrument is om een weloverwogen keuze te maken. Op deze manier help je als cliënt niet alleen jezelf met het invullen van ROM-vragenlijsten, maar ook huidige en toekomstige patiënten die met hetzelfde te dealen hebben. Natuurlijk bestaat er ook ‘goede’ variatie in behandeluitkomsten, en is het begrijpelijk dat het bijvoorbeeld wel uitmaakt of een GGz-instelling die verslaving behandelt dit doet bij puur en alleen daklozen of bijvoorbeeld bij hoogopgeleiden.

Wat daarom ook steeds dichterbij komt, is personalized healthcare met behulp van data: achtergrondkenmerken gecombineerd met data uit vragenlijsten. Inzicht in welke behandelingen wel of niet een hoge kans maken om aan te slaan is een veelbelovende ontwikkeling.

 

Verschillende perspectieven op ROM: nu en in de toekomst

Wat vinden cliënten van ROM, en wat is de waarde voor hen? Ervaringsdeskundigen en leden van de Concern Cliënten Raad (CCR) van Parnassia Groep deelden hun ervaring en gaven bovendien de heldere boodschap dat cliënten graag inzicht hebben in de eigen ROM-resultaten en – waar mogelijk – hierover met de behandelaar in gesprek willen gaan.

Prof. Dr. Bea Tiemens, senior onderzoeker bij Pro Persona en bijzonder hoogleraar ‘Evidence based practice in mental health care’ draagt met een inhoudelijk verhaal bij over ROM, en geeft tegelijkertijd enkele handvaten over hoe jij – of de zorginstelling waar je werkt – ROM nóg beter kunt inzetten in de dagelijkse praktijk.

Tot slot vind je in het kennisdocument een interview met Suzan Oudejans, onderzoeker en adviseur op het gebied van ROM en effectiviteit, en tevens auteur van het boek dat in de herfst van dit jaar uit zal komen: ‘Snel succes met ROM’. Tijdens de gebruikersbijeenkomst van NETQ Healthcare in juni heeft ze een aantal tips met ons gedeeld, en ik kan op basis hiervan al zeggen dat dit boek een must-read zal worden voor iedereen die met ROM te maken heeft!

Benieuwd naar alle verhalen en tips? Het gehele kennisdocument is hieronder aan te vragen, waarna je een mailtje ontvangt met de downloadlink. Veel leesplezier toegewenst!

Anne Bakker Accountmanager Cure @ NETQ Healthcare. Telefoon: +31 (0)6 13 34 16 08 en E-mail: anne.bakker@netqhealthcare.nl

ROM: Op naar 2025 aanvraag whitepaper