Catharina en CZ winnen Value-Based Healthcare Prize 2016

Het Catharina Ziekenhuis heeft samen met zorgverzekeraar CZ de Value-Based Health Care (VBHC) Prize 2016 gewonnen. De twee organisaties ontvingen de prijs voor het unieke langetermijncontract dat zij eind 2015 sloten waarin kwalitatief goede zorg extra beloond wordt door de zorgverzekeraar. Namens NETQ Healthcare: gefeliciteerd!

“Hospitals are paid for the volume of health they are delivering. This must change. If it is up to us, they receive money for the quality.”

Dit was de krachtige pitch van het Catharina Ziekenhuis en CZ tijdens de Value-Based Healthcare Prize 2016 bijeenkomst in Nijkerk. De afdeling Cardiologie van het Catharina Ziekenhuis heeft samen met CZ een meerjarencontract afgesloten waarbij de vergoeding geschiedt op basis van de gemeten kwaliteit.

Wanneer de afdeling de kwaliteit van de zorg op de afdeling cardiologie verbetert, dan krijgt het ziekenhuis meer geld van zorgverzekeraar CZ om te besteden aan innovaties om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren. Een unieke samenwerking tussen ziekenhuis en verzekeraar waarbij de kwaliteit van zorg leidend is. De prijswinnaars werden gekozen uit een selectie van twaalf genomineerden.

Michael Porter
De Amerikaanse hoogleraar en zorgeconoom Michael Porter, één van de grondleggers van de principes van value-based health care (in het Nederlands: waardegedreven zorg), maakte de winnaars van de prijs bekend in een videoboodschap. De uitreiking vond plaats tijdens de jaarlijkse Value Based Health Care Prize bijeenkomst die NETQ Healthcare bijwoonde.

Waardegedreven zorg & PROMs
Hoe kunnen we zorgen dat we het begrip waardegedreven zorg omzetten in de praktijk? Wat heeft een zorgprofessional of zorgaanbieder nodig om constant te werken aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg? En hoe weet je als patiënt welke instelling je het beste kan bezoeken om behandeld te worden?

Volgens NETQ Healthcare zijn deze vragen te beantwoorden met data. Door samen met patiënten én zorgprofessionals de zorgstandaarden te definiëren, te meten en hierover transparant te zijn. Deze zorgstandaarden bestaan naast de typische proces- en structuur uitkomstmaten zoals bijvoorbeeld de onverwacht lange opnameduur van een patiënt, voor een groot deel uit uitkomstmaten die gebaseerd zijn op Patient Reported Outcome Measures (PROMs).

PROMs zijn vragenlijsten die de zorguitkomsten en kwaliteit van leven vanuit het perspectief van de patiënt in kaart brengen. Eén van de belangrijkste instrumenten die onze klanten gebruiken om te sturen op kwaliteit. Patiëntervaringen vormen zo een wezenlijk onderdeel van zorgkwaliteit en daarmee een essentiële bouwsteen van de waardegedreven zorg.

Werken aan uw zorgkwaliteit met NETQ PROMs
Met NETQ PROMs haalt u een uniek online systeem in huis dat uw organisatie of afdeling inzichten geeft in de door u geleverde kwaliteit van zorg. Door de patiëntbeleving continu te monitoren krijgt u een objectief beeld van de zorgkwaliteit en kunt u deze verhogen door bijvoorbeeld PROMs resultaten te bekijken op patiënt-, zorgprofessional- of groepsniveau.

Meer informatie?
Net als de PROMs en Routine Outcome Monitoring (ROM) metingen verzorgt NETQ Healthcare ook de PREM Ziekenhuizen. NETQ Healthcare denkt graag met u mee over het verbeteren en monitoren van de kwaliteit van zorg van uw zorginstelling. Neem contact met ons op via 088 – 2444100, of laat uw gegevens hieronder achter. Dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact met u op.