"De drijfveer om te ROMmen is dat we goede zorg willen leveren"

Debby Temmerman is praktijkhouder van Chinski en orthopedagoog. Samen met collega Femke Trommar startte ze bijna tien jaar geleden de praktijk op. ROMmen deed Chinski al geruime tijd handmatig. Om mee te gaan met de steeds scherper worden kwaliteitseisen van deze tijd wilde Chinski dit proces digitaliseren. Daarvoor koos ze voor NETQ Healthcare. Wij wilden graag meer weten over deze b(l)oeiende praktijk en de manier waarop zij ROM toepast. We spraken af met Debby en legden haar onze vragen voor.

Wat voor behandeling biedt Chinski?  
“Wij bieden diagnostiek en behandeling aan kinderen van 0 tot 18 jaar, en natuurlijk aan hun ouders. Onze grootste groep wordt gevormd door kinderen in de basisschoolleeftijd. We werken wel met kinderen van 0-4 jaar, maar dan gaat het vaak om een vorm van opvoedondersteuning. Daarnaast behandelen we ook pubers, maar die geven we meer een GGZ-begeleiding . Onze hulp bestaat uit generalistische basis GGZ-zorg, vergoede en niet- vergoede dyslexiezorg en particuliere zorg en hulp in de school.”

Wat was de achterliggende visie om te gaan ROMmen?
“De drijfveer is dat we kwalitatief goede zorg willen leveren. Het ROMmen deden wij eigenlijk al om het behandeleffect en de cliënttevredenheid te meten, maar dan handmatig. Dit proces wilden wij digitaliseren en professionaliseren, zodat de ROM-data direct inzichtelijk zijn en je op basis van die gegevens ook de behandeling kunt optimaliseren. Het is prettig dat je lijsten zoals de CBCL en de TRF ‘gescoord en wel’ terug krijgt, in plaats van dat je dit allemaal zelf moet doen.”

Waarom hebben jullie voor NETQ Healthcare gekozen?
“Wij hebben gezocht naar een simpel en gebruiksvriendelijk ROM-systeem en kwamen toen uit bij NETQ Healthcare. NETQ ROM is een systeem waarmee je vragenlijsten over o.a. cliënttevredenheid op een goede manier naar cliënten en ouders kunt sturen. Je kunt ouders bijvoorbeeld al in de wachtkamer een vragenlijst laten invullen op een iPad.”

Hoe gaan jullie ROM vanaf nu inzetten?
Wij hebben nu een startpakket gemaakt met de TFR, de YSR, de jonge CBCL en de SDQ. Daarnaast hebben we onze eigen klanttevredenheidslijsten toegevoegd. Maar zoals we NETQ-ROM op dit moment hebben ingericht is het nog niet voldoende om er volledige diagnostiek mee te kunnen doen. Daar willen we uiteindelijk wel naartoe. De vragenlijsten die we nu nog aan de ouders en kinderen meegeven of per post toesturen, willen we straks ook digitaal laten invullen. Onze wens is om zoveel mogelijk vragenlijsten vanuit onze testbatterij te kunnen versturen.Chinski | NETQ ROM

Bepaalde ROM-lijsten zijn voor ouders, kinderen en leerkrachten, dus we hebben drie categorieën aangemaakt: ouder/verzorger, derden (bijvoorbeeld een leerkracht of een andere externe), en het kind zelf. We hebben ervoor gekozen om veel verantwoordelijkheid neer te leggen bij de behandelaar. Er is sowieso een start-, tussen-  en eindmeting, maar het moment daarvan kan de behandelaar bepalen, evenals de keuze van de instrumenten. We vinden het belangrijk om zorg op maat te leveren en niet te gestandaardiseerd te werken.”

Wat zijn jullie ambities?
“Het blijven leveren van hele goede  zorg. Er gaat natuurlijk veel veranderen. Er is al een transitie naar de gemeente geweest in 2015, maar wat er vanaf 2018 gaat gebeuren zien wij als een transformatie. In regio Amsterdam gaat de jeugdzorg helemaal anders worden ingericht. Ik ben heel benieuwd hoe dit alles gaat uitpakken en we hebben er veel zin in. Onze ambitie is om nog beter samen te werken met collega’s in hetzelfde werkveld.”

Zijn jullie klaar voor deze veranderingen?
“2017 is echt een overgangsjaar waarin je aan alles voelt: er gaan een hele hoop dingen veranderen. Het is voor ons een jaar waarin we een heleboel dingen geregeld willen hebben en klaar willen zetten, zodat wij als praktijk toekomstbestendig zijn. Een digitaal ROM-systeem hoort daar helemaal bij.”

Meer informatie?
Wilt u meer weten over NETQ ROM? Neem contact met ons op via 088 – 2444100 of vul onderstaand contactformulier in. Dan nemen wij zo snel mogelijk contact met u op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.