Huisartsenzorg Drenthe bereidt consulten voor met VIPLive Vragenlijsten

Het platform VIPLive van Topicus heeft mede in verband met de coronacrisis een aantal consult-voorbereidende vragenlijsten beschikbaar gemaakt. Deze vragenlijsten – die draaien op NETQ Monitoring – helpen huisartsenpraktijken om op effectieve wijze digitale consulten uit te voeren. Om welke vragenlijsten gaat het en hoe werkt dat in de praktijk? De mogelijke toepassing lichten we toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld van Huisartsenzorg Drenthe (HZD).

POH-consulent Jeanet Scheper van Huisartsenzorg Drenthe (HZD), een organisatie die namens huisartsenpraktijken ketenzorg organiseert, hielp mee bij de snelle realisatie van enkele vragenlijsten. Zij ziet de uitdagingen van corona, maar ook de kansen. Digitale consultvoorbereiding via VIPLive Vragenlijsten was voor HZD een logische aanvulling bij de continuering van zorg. De DALEZ screener is al tijden een standaard onderdeel van het proces in ouderenzorg. Dit helpt natuurlijk bij vlotte implementatie. Maar het vaart toch vooral bij gratie van de toegevoegde waarde. Wat heb je er aan? En wat draagt bij aan succesvolle implementatie?

Jeanet Scheper legt uit: “Met de vragenlijsten kan de patiënt het gesprek zelf voorbereiden. Hij of zij is daarmee meer betrokken en neemt meer regie, is mijn ervaring. Zo heeft de patiënt bijvoorbeeld al concreter nagedacht waar hij het over wil hebben, en dat is helpend. In normale tijden vraag ik ook wel om daar over na te denken, maar dan is de afspraak over drie maanden en komt er weinig van. Nu wordt dit kort tevoren gevraagd en ingevuld. Een patiënt vertelde het fijn te vinden om de klachten die mogelijk met diabetes samenhangen op ’papier’ te zien. Hoewel ik dat normaal ook vertel, dringt het zo beter door, zo gaf hij aan. Dit zie ik ook voor de zelfmetingen van bloeddruk. Als ik de bloeddruk meet, blijft het probleem van de zorgverlener. Maar patiënten die zelf hebben gemeten vragen ook eerder wat zij zelf aan te hoge waarden kunnen doen. Met de combinatie van vragenlijsten, zelfmetingen en beeldbellen, komt de regie meer bij de patiënt, en komt deze in actie. Ook belangrijk: op deze manier zorgen we er ook voor dat de zorg door kan gaan, en dat we straks in september niet opeens een hele hoos werk krijgen”

HZD heeft alle POH ’s middels nieuwsberichten geïnformeerd over de mogelijkheden en werking van consult-voorbereidende vragenlijsten. Jeanet: “Natuurlijk hebben we al veel ervaring met de DALEZ, maar er zijn nu meer instrumenten voorhanden die kunnen helpen. Alleen krijgen POH’s en huisartsen zó veel informatie en extra taken dat het niet gek is dat een bericht in de nieuwsbrief gemist wordt. Veel herhaling is dan key. In het ketenzorgjaargesprek, dat ik tegenwoordig ook via Teams doe, laat ik praktijken daarom ook zíen hoe ze met de vragenlijsten kunnen werken. Het kan voor sommigen een drempel zijn om de juiste knoppen te vinden. Ook vraagt men zich af wat er allemaal kan en hoe de patiënt het uiteindelijk ziet. Vanwege de vele vragen over de inhoud van de vragenlijsten, heb ik de lijsten als PDF toegestuurd. Nadat de POH’s gezien hebben hoe het werkt, begrijpen zij dat het ook op langere termijn een manier is om de drukte te beperken.”

————————————————————————————————————————————————————

Een voorbereid spreekuur in coronatijd

Om een concreet beeld te geven van hoe zij bij HZD een consult voorbereidt, beschrijft Jeanet Scheper een typische spreekuurdag:

“Op maandag is nu, in tijden van Corona, mijn spreekuurdag. De vrijdag ervoor bel ik de patiënt op en bied ik een telefonisch controlemoment of een beeldbel-moment aan. De patiënt kan zelf kiezen, dit hangt ook af van de middelen die men heeft. In dat contact vraag ik ook meteen hoe het gaat en of de patiënt zich redt in deze vreemde tijd. We spreken af voor maandag en ik vraag of hij of zij het contact wil voorbereiden. Dat houdt in:

• Thuismetingen doen: bloedsuiker, bloeddruk, gewicht, lengte. Als dat niet kan kijk ik of we kunnen bereiken dat ze dit wil zelf thuis kunnen doen, aanschaffen meter, leenmeter, enz.
• Diabetespatiënten vraag ik gericht naar de voeten te kijken, op klachten te letten en eventueel foto ’s te maken.
• Daarna stuur ik uitleg in een email (heb ik afgesproken tijdens het telefoongesprek).
• Met de e-mail stuur ik links met instructiefilmpjes, bijvoorbeeld DM zelfcontrole, inhalatorgebruik.nl.
• En ik stuur vragenlijsten via VIPLive: de CVRM jaarcontrole, DM jaarcontrole, COPD meter en medicatie review gebruik ik het meest.

Dan heb ik al mijn ‘meetgegevens’ bij elkaar en door de vragenlijsten weet ik waar mensen het over willen hebben. Zo gaan we samen het gesprek in. Ik vind het heel prettig werken. Soms lukt het niet. Bijvoorbeeld omdat de patiënt zich ongerust voelt en thuismetingen niet lukken. Dan leg ik eerst de nadruk op wat welk lukt: glucose meten, de vragenlijst, en dan maken we een live afspraak voor de bloeddruk. Dan spreek ik over 14 dagen een ‘echt’ spreekuurmoment af (als het kan wachten, en anders plan ik een visite in). Maar mensen mogen dan geen corona-achtige klachten hebben. Het spreekuurmoment plannen we ruim in en in een gezamenlijke agenda, samen met de huisarts en assistente, zodat we tussendoor tijd hebben om schoon te maken en er niemand in de wachtkamer zit.”

 

Tekst: Peggy van der Pol