Digitaal consulteren via Spreekuur versneld gelanceerd in strijd tegen corona-drukte

Ruim 350.000 mensen in de regio Eemland kunnen vanaf vandaag elke avond en in het weekend via Spreekuur een digitaal consult krijgen van huisartsen van Huisartsenpost Eemland. Ook inwoners uit de regio die ernstige klachten hebben en denken het corona-virus te hebben, kunnen via de digitale huisartsenpost hun (zorg)vraag insturen. Zo verlaagt Huisartsenpost Eemland de enorme werkdruk bij huisartsen en assistenten die is ontstaan door het corona-virus.

Dianne Jaspers, medisch directeur en huisarts van Huisartsenpost Eemland: “Doordat we patiënten digitaal op afstand kunnen helpen, wordt het risico op besmetting in de huisartsenpost verder gereduceerd. Ook ontlast het de triagisten en artsen, omdat een deel van het voorwerk door de patiënt wordt gedaan en we minder tijd kwijt zijn met een consult. Dat geldt ook voor de digitale consulten die we afnemen voor niet-corona gerelateerde klachten als huidinfecties, wonden, keel-, oog-, en blaasontstekingen. Want door de druk op corona, raken die hulpvragen ook steeds meer in de verdringing.”

Als specialist in monitoring software ontwikkelde NETQ Healthcare de vragenlijstsystematiek voor Spreekuur. Lees het gehele artikel op de website van Topicus.