Aan de vooravond van publicatie VIPP-regeling: in gesprek met GGzE

"Voor het behalen van de VIPP-doelstellingen is het van belang dat NETQ ROM een open architectuur heeft"

Patricia Janssen-Peters - GGz Eindhoven

Volgens de laatste berichten zal begin november de definitieve publicatie van de VIPP-regeling voor GGZ plaatsvinden. Na de nulmetingen bij de deelnemende instellingen in het voorjaar, liet deze publicatie langer op zich wachten dan gepland. Het ministerie van VWS had de voorwaarden gewijzigd en de GGZ-instellingen konden zich hier niet in vinden. Maar inmiddels lijkt…

Lees verder

“De drijfveer om te ROMmen is dat we goede zorg willen leveren”

"In de wachtkamer kun je ouders al een vragenlijst laten invullen op een iPad"

Debby Temmerman-Luijten, orthopedagoog en praktijkhouder van Chinski

Debby Temmerman is praktijkhouder van Chinski en orthopedagoog. Samen met collega Femke Trommar startte ze bijna tien jaar geleden de praktijk op. ROMmen deed Chinski al geruime tijd handmatig. Om mee te gaan met de steeds scherper worden kwaliteitseisen van deze tijd wilde Chinski dit proces digitaliseren. Daarvoor koos ze voor NETQ Healthcare. Wij wilden graag meer weten over deze b(l)oeiende praktijk en de manier waarop zij ROM toepast. We spraken af met Debby en legden haar onze vragen voor.   

Lees verder

“We willen de eigen regie van mensen stimuleren”

"Wanneer mensen in staat zijn zelf de regie te voeren, ervaren zij hun eigen leven en gezondheid positiever"

Koos Jüngen, klinisch psycholoog en hoofd behandelzaken van BigMove Institute

Onlangs sprak NETQ Healthcare met Koos Jüngen, klinisch psycholoog en hoofd behandelzaken van GGZ-instelling BigMove Institute. Wat voor programma biedt BigMove aan en op wat voor manier wordt er door BigMove gebruik gemaakt van de Routine Outcome Monitoring methodiek?

Lees verder

“Inzicht in verandering problematiek als aanknopingspunt gesprek”

"Ons responspercentage is erg hoog, sommige maanden zelfs 100%"

Hanneke Heikoop, beleids- en kwaliteitsmedewerker bij Autimaat

Routine Outcome Monitoring (ROM) is de methodiek waarbij regelmatig de toestand van cliënten gemeten wordt, met als doel om de behandeling te evalueren en eventueel bij te sturen. Onlangs sprak NETQ Healthcare met Hanneke Heikoop, beleids- en kwaliteitsmedewerker bij Autimaat over ROM. Hoe wordt er binnen Autimaat gebruik gemaakt van deze methodiek?

Lees verder

“De cliënt neemt steeds meer de regie in eigen hand”

“ROM als informatiebron voor dialoog tussen cliënt en behandelaar”

Henk Schalkwijk, Business Analyst bij GGZ Eindhoven en De Kempen (GGzE)

Onlangs sprak NETQ Healthcare met Henk Schalkwijk, Business Analyst bij GGZ Eindhoven en De Kempen (GGzE) over ROM. Hoe wordt er binnen GGzE gebruik gemaakt van deze methodiek? En welke ontwikkelingen ziet GGzE binnen haar vakgebied? “De cliënt neemt steeds meer de regie in eigen hand.”

Lees verder