Zet u patiëntervaringen al in als marketinginstrument?

Vooruitstrevende ziekenhuizen en behandelcentra zetten patiëntervaringen in om zichzelf te profileren. Want het is al lang niet meer zo dat patiënten voor zorg naar de dichtstbijzijnde zorginstelling gaan. Kwaliteit en ervaringen van anderen zijn zaken die een steeds grotere rol spelen.

Waarom kiest iemand voor een specifieke zorgaanbieder?

Uw zorginstelling kan online veel doen om het antwoord op die vraag positief te beïnvloeden Mensen zijn gewend om allerlei producten en diensten online te vergelijken, dus ook op het gebied van zorg. Denk aan service, wachttijden of kosten, maar ook: wat hebben andere patiënten (zoals ik) ervaren? De patiënt centraal dus.

Patiëntervaring als leermiddel en marketinginstrument

Met patiëntervaringen kunt u veel doen: u kunt hier ten eerste veel van leren. Wat ervaart de patiënt als goed, wat als minder goed, waar liggen nog verbeterkansen?
Bovendien is uit onderzoek gebleken dat marketingcommunicatie invloed heeft op de keuze van patiënten. Hier ligt een grote kans voor zorginstellingen want dit kan de instroom van patiënten positief beïnvloeden. U kunt dus gaan communiceren over patiënttevredenheid, Net Promotor Score, maar ook meningen van patiënten inzetten vanuit social media, vragenlijsten of andere online bronnen.

6 Overtuigingsprincipes van Cialdini

Professor Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie en Marketing) geldt als autoriteit als het gaat om overtuigen. De 6 overtuigingsprincipes volgens hem: wederkerigheid, consistentie, schaarste, sociaal bewijs, autoriteit en sympathie.

tegeltje_cialdini

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sociaal bewijs

Het inzetten van patiëntervaringen is een goed voorbeeld van sociaal bewijs. Mensen kijken graag naar anderen voordat zij hun eigen beslissing nemen. Wanneer u een vakantie boekt, checkt u toch ook eerste even de reviews van uw hotel of reisorganisatie?

Kortom, start nu met het verzamelen van patiëntervaringen, zodat u er straks de vruchten van plukt!
Zie ook deze video van ZorgvisiePatiëntervaringen inzetten voor zorgverbetering.

Meer weten?

  • Gratis kennisdocument over PROMs (Patient Reported Outcome Measures): vragenlijsten die de patiëntenperceptie centraal zetten
  • Patiëntervaringen uitvragen door middel van vragenlijsten? Neem contact met ons op om de mogelijkheden voor uw bedrijf te bespreken