PROMs in de praktijk

Op vrijdag 24 juni organiseert ISOQOL-NL samen met het NFU-expertisenetwerk PROs en PROMs, het Zorginstituut Nederland en de Patiëntenfederatie NPCF workshops over het gebruiken van PROMs in de praktijk. Eveline van den Heuvel van NETQ Healthcare is samen met Louise Preeker namens Stichting Cardiologie Amsterdam aanwezig.

Patiënt Reported Outcome Measurement (PROMs) worden steeds vaker in de dagelijkse zorgpraktijk gebruikt om aspecten van kwaliteit van leven te meten. Ook worden deze PROMs in toenemende mate als indicator gebruikt om kwaliteit van zorg te meten.

Op wat voor manier maakt Stichting Cardiologie Amsterdam gebruik van PROMs?
Louise Preeker: “Met het oog op de transparantie en kwaliteit van zorg zijn wij dit jaar begonnen met het afnemen van de PROM Chronisch Hartfalen bij patiënten. Door deze PROM vragenlijst af te nemen hopen wij de kwaliteit van leven van patiënten met chronisch hartfalen te kunnen verbeteren en efficiënter te maken. Daarnaast hopen wij andere klinieken te inspireren, ervaring op de doen in het meten en het verwerken van PROM vragenlijsten. Dit kan op de lange termijn o.a. door de uitkomsten te vergelijken met andere klinieken (benchmarken) en – op de korte termijn – de resultaten te monitoren en te bespreken met de patiënt.”

Wat voor soort lijst is de PROM Chronisch Hartfalen?
Louise Preeker: “Het meten van patiëntervaringen wordt als gouden maatstaf ingezet voor het beoordelen van de kwaliteit van een klinische behandeling. Maar hoe meten we zorguitkomsten bij een chronische aandoening, zoals chronisch hartfalen? Bij een chronische aandoening verschuift het doel van compleet herstel ‘naar oud worden met een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven’. Bij het aangaan van deze uitdaging heeft het NIVEL in samenwerking met patiënten en artsen een gevalideerde vragenlijst ontworpen, genaamd de PROM Chronisch Hartfalen. Kenmerkend is onder meer dat het een kort en krachtig instrument is, in de taal van de patiënt geschreven en dat het – naast de kwaliteit van leven – ook de kwaliteit van zorg meet. Dit laatste door de vraag ‘het gevoel te hebben in veilige handen te zijn’.”

Wat verwachten jullie van de bijeenkomst?
Eveline van den Heuvel: “Tijdens de bijeenkomst PROMs in de praktijk ontmoeten we graag andere partijen die werken met PROMs en vertellen we graag meer over onze ervaringen tot nu toe. Bent u benieuwd naar hoe u PROMs kunt inzetten in de praktijk? Wij staan u graag te woord. Hopelijk tot ziens!”

Meer weten?
Benieuwd naar hoe u PROMs kunt inzetten in het zorgproces? Download het kennisdocument Werken aan Value-Based Health Care met PROMs en lees hoe u waarde voor de patiënt creëert met PROMs. Vul onderstaand formulier in en u ontvangt direct het kennisdocument in uw mailbox!