Patiënttevredenheidsonderzoek

Gebruik patiëntervaringen om uw organisatie verder te verbeteren. Kom er achter waar de pijnpunten in uw organisatie liggen en op welke punten uw organisatie zich positief onderscheidt. Dit geeft waardevolle inzichten in de manier waarop de patiënt de zorg beleeft. Bovendien wordt het belang van het meten van patiënttevredenheid alleen maar groter gezien de strenge inkoopeisen van zorgverzekeraars.

Zelf een patiënttevredenheidsonderzoek uitvoeren

U kunt zelf een patiënttevredenheidsonderzoek uitzetten. Bijvoorbeeld met de wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst CQ-index. Hier wordt de kwaliteit van zorg in kaart gebracht. In de CQI komen verschillende onderwerpen met betrekking tot patiënttevredenheid aan bod, zoals wachttijd, informatievoorziening, afspraken over de zorg, bereikbaarheid, bejegening en privacy, deskundigheid en welzijn van cliënten. Doordat veel organisaties dezelfde vragenlijst gebruiken, is het eenvoudiger om te benchmarken.

Net Promotor Score aanvulling op patiënttevredenheid

“In hoeverre zou u onze organisatie aanraden aan anderen?” Op een schaal van 0 t/m 10 wordt hiermee de Net Promotor Score gemeten. Wanneer u daarna nog een open vraag stelt kunt u er echt goed achter komen waar dit aan ligt. Niet alle tevreden patiënten zullen uw instelling willen aanbevelen en omgekeerd zullen niet alle ontevreden patiënten een lager NPS cijfer geven. Dit zijn twee verschillende dingen die ook verschillend benaderd dienen te worden. Wanneer u de Net Promotor Score continu meet, kunt u positieve of negatieve veranderingen waarnemen en hier op acteren. Een positieve en hoge NPS is uiteraard het streven. Lees hier meer over de berekening van de NPS.

Inzicht in zorgkwaliteit en patiëntervaringen

Met onze online (vragenlijst)software monitort u zowel gezondheid als tevredenheid. De software wordt veel gebruikt in de gezondheidszorg en is te koppelen aan uw EPD of ZIS. Op dit moment monitoren 30.000 zorgprofessionals ruim 310.000 patiënten met het platform van NETQ.

Meer weten?

Ontvang ons gratis kennisdocument over Patient Reported Outcome Measures en patiënttevredenheidsonderzoek

Contact

Neem contact op voor meer informatie of het maken van een (demo) afspraak